Hoe organiseer je de juiste archivering van je fysieke documenten?

 

Het volume van uw te bewaren papieren wordt steeds groter en u bent bang om daarin te verdwalen? Volg ons advies om een ​​goed archiefsysteem op te zetten voor uw zakelijke of privédocumenten. Investeer in archiefdozen of huur een professionele archivaris in.

De essentiële elementen voor het klassement en de opslag van uw zakelijke documenten

Archiveren is een kwestie van methode. Het doel van het beheer van uw professionele en/of persoonlijke archieven is niet alleen om de gezochte documenten gemakkelijk terug te vinden, maar ook om hun fysieke integriteit en eventueel hun vertrouwelijkheid ervan te waarborgen. Het archiveren van uw documenten moet gebeuren volgens specifieke voorwaarden en met behulp van aangepaste apparatuur.

Welke apparatuur moet ik voorzien?

  • Dozen, dozen, dozen! Dit is ons eerste advies: kartonnen archiefdozen zijn uw beste bondgenoten voor een goed beheer en behoud van uw archieven. Met de toename van de grondstoffen is dit echter niet meer helemaal waar, ze zijn praktisch, kunnen van aantekeningen worden voorzien en hebben een sluitsysteem dat uw documenten beschermt tegen stof en direct licht. Heb je ze niet meer nodig? Archiefdozen zijn ook te recyclen.
  • Labels om op uw archiefdozen te plakken, met vermelding van het doosnummer, de datum van deponering en, indien van toepassing, de wettelijke bewaartermijn van de documenten.
  • Binnenin uw archiefdozen kunt u subarchiefelementen aanbrengen, zoals ordners, beschermhoezen of -mappen.
  • Zijn uw zakelijke of persoonlijke documenten opgeborgen in mappen die netjes gerangschikt zijn in nauwkeurig gelabelde kartonnen archiefdozen? Plaats nu uw archiefdozen op stevige planken in een geschikte ruimte (verwarmd en vochtvrij).

Welk archiveringssysteem moet u gebruiken voor uw papieren?

Het maakt niet uit welke identificatiecode of nummering u aanbrengt. Het belangrijkste is dat u uw documenten gemakkelijk kunt opslaan en terugvinden. Zorg ervoor dat u uw documenten regelmatig archiveert (het gaat sneller, duidelijker en gemakkelijker als u het gaandeweg doet). Ons professioneel advies? Stel een archiveringsplan op en inventariseer wat waar wordt opgeslagen.

Waarom een professioneel archiveringsbedrijf of archivaris inschakelen?

Zoals u zult hebben begrepen, is het beheren van een archief geen improvisatie. Archiveren vereist striktheid, organisatie, specifieke apparatuur en geschikte ruimte. Het classificeren en zorgvuldig sorteren van uw te bewaren papieren om vervolgens uw archiefdozen in een vochtige kelder te deponeren heeft geen zin… Uw archieven jarenlang opbergen om nooit het document dat u nodig hebt in handen te krijgen zou zeer frustrerend zijn… Voorkom een ​​hoop ongemak. Doe in plaats daarvan een beroep op de professionele archivarissen van Archives Conseil. Wij beschikken over de nodige infrastructuur en logistiek voor het bewaren, classificeren en archiveren van uw documenten. Met 40 jaar ervaring is ons classificatiesysteem goed ingeburgerd en onfeilbaar. Uw documenten worden in de beste omstandigheden, in alle veiligheid en vertrouwelijkheid bewaard en kunnen op eenvoudig verzoek worden geraadpleegd.

Krijg ons advies over het beheer van de archivering van uw belangrijke documenten

Wilt u meer advies, tips en trucs voor het archiveren van uw zakelijke of persoonlijke documenten, of wilt u meer informatie over het uitbesteden van uw archivering? Onze archivarissen staan tot uw beschikking om al uw vragen te beantwoorden.

Archiveren

Voorspelling archiveringsmarkt 2024-2029: Trends, kansen en uitdagingen

L'archivage, qu'il s'agisse de documents physiques ou de données électroniques, joue un rôle crucial dans la gestion de l'information pour les entreprises et les organisations du monde entier. Avec l'augmentation constante du volume de données et l'importance accrue de la conformité réglementaire, le marché de l'archivage connaît une évolution significative.

Archiveren

Optimalisatie van documentbeheer voor advocatenkantoren: oplossingen en best practices

Het beheren van archieven is een essentieel onderdeel van de juridische praktijk van een advocatenkantoor. Tussen contracten, correspondentie, procesdossiers en administratieve documenten kan de hoeveelheid te beheren informatie overweldigend zijn. Bovendien vereist de vertrouwelijke aard van juridische gegevens speciale aandacht voor beveiliging en naleving van regelgeving.

Archiveren

Uw verplichtingen met betrekking tot vertrouwelijke en gevoelige archieven in België

Het beheren van vertrouwelijke en gevoelige documenten is van cruciaal belang voor veel organisaties in België, of het nu gaat om advocatenkantoren, bedrijven, overheidsinstellingen of non-profitorganisaties. Het beschermen van deze informatie is niet alleen essentieel om de vertrouwelijkheid van de klant en de reputatie van het bedrijf te behouden, maar ook om te voldoen aan de strikte Belgische wettelijke verplichtingen met betrekking tot gegevensbescherming.

Archiveren

Hoe voorkom je een overdaad aan documenten?

Documentarchivering is voor veel bedrijven, overheidsorganisaties en instellingen een cruciale praktijk. Het bewaren van cruciale gegevens is essentieel voor het naleven van de wetgeving, het informatiebeheer en het behoud van de geschiedenis van de entiteit. Het is echter net zo belangrijk om de risico's te onderkennen die gepaard gaan met overarchivering.

Archiveren

Hoe lang moeten persoonlijke documenten worden gearchiveerd?

Wist je dat ? Bepaalde documenten die u in uw bezit heeft, moeten een bepaald aantal jaren of zelfs levenslang legaal in uw bezit blijven. Niet beledigend voor Marie Kondō of andere fans van lege opslag: er bestaat inderdaad een onherleidbare doos met archieven die u op een veilige en droge plaats in uw huis moet bewaren. De experts van Archives Conseil helpen u bij het opstellen van een lijst met documenten die er moeten zijn.

Archiveren

Archivaris, een veelzijdig beroep

Wist je dat ? Ongeacht de vooroordelen en de collectieve verbeelding is een archivaris niet noodzakelijkerwijs deze persoon die voorovergebogen en zo stoffig is als de dozen die ze op een kar duwt waarvan de wielen achter in een kamer met gedimd licht piepen. Neen ! Een archivaris is zelfs een behoorlijk cool persoon die over verschillende zeer nuttige vaardigheden beschikt om deze veelzijdige functie uit te voeren! Wij leggen uit…

Archiveren

Waarom bewaren we eigenlijk archieven?

We praten altijd over het bewaren van documenten en uw bedrijf beschikt al sinds de oprichting over een archiefruimte, maar heeft u zich ooit afgevraagd waarom het archiveren van documenten nuttig en verstandig is? Deskundigen van de Archiefraad geven antwoord op deze vraag.

Archiveren

Uw archiefruimte inrichten: enkele adviezen van experten

Bent u van plan een nieuwe archiefruimte te creëren of renovatiewerken uit te voeren in uw huidige archiefruimte? Om een ​​goede bewaring van documenten te garanderen, moet de inrichting van uw archiefruimte aan bepaalde regels voldoen. De experts van Archives Conseil helpen u daarbij rekening te houden.

Archiveren

Uw archieven verhuizen – een kwestie van organisatie

Gaat uw bedrijf verhuizen of bent u van plan renovatiewerken uit te voeren die ook een impact zullen hebben op uw archiefruimte? Geen paniek ! Het is allemaal een kwestie van organisatie. Een goede voorbereiding op de verhuizing van uw archieven is een garantie voor het behoud van de fysieke integriteit van uw documenten en voor uw gemoedsrust. De experts van Archives Conseil helpen u bij het opstellen van een concreet aanvalsplan!

Archiveren

Archivering: waarom een gespecialiseerd extern bedrijf inschakelen?

Overweegt u een beroep te doen op een dienstverlener die gespecialiseerd is in papierarchivering? Advocatenkantoren, verzekeringsmaatschappijen of zorginstellingen... Veel klanten profiteren van onze diensten en hoeven zich geen zorgen meer te maken over hun archivering. Of hun archieven nu levend, half levend of dood zijn, wij komen naar België, Frankrijk, Nederland en Luxemburg om al hun papieren te verwijderen en fysiek of digitaal op te slaan. Ontdek waarom ze een beroep doen op Archives Conseil!

Menu