Hoe lang moeten persoonlijke documenten worden gearchiveerd?

Wist je dat? Bepaalde documenten die je in je bezit hebt, moeten wettelijk gezien een bepaald aantal jaren, of zelfs levenslang, in je bezit blijven. Wat Marie Kondō of andere fans van opruimen door leeghalen ook doen, er is een onherleidbare doos met archieven die je op een veilige, droge plaats in je huis moet bewaren. De experten van Archives Conseil kunnen je helpen een lijst op te stellen van de documenten die daar bewaard moeten worden:

Persoonlijke documenten die 5 jaar moeten worden bewaard

Je moet al je bankdocumenten, zoals rekeningafschriften, 5 jaar bewaren.

Persoonlijke documenten die 7 jaar moeten worden bewaard

Al je belastingdocumenten, dus alles wat te maken heeft met je belastingaangifte. En het gaat er niet alleen om dat je een kopie van je aangifte bewaart, maar ook de documenten die nodig zijn om de aangifte te ondersteunen.

Persoonlijke documenten die 10 jaar moeten worden bewaard

Je moet 10 jaar bewaren :

– alle bankdocumenten met betrekking tot een lening ;

– alle documenten met betrekking tot bouw- en renovatiewerkzaamheden;

– al je verzekeringspolissen met een aansprakelijkheidsclausule (autoverzekering bijvoorbeeld);

– al je maandelijkse loonfiches.

Persoonlijke documenten om levenslang te beware

En tot slot zul je nooit afstand kunnen doen van al die officiële documenten zoals geboorte- of adoptiepapieren, huwelijks- of echtscheidingspapieren, notariële akten, diploma’s, enz.

Dus, heb je de perfecte doos gevonden om alles in te bewaren?

Profiteer van ons advies over gearchiveerde documenten!

Aarzel niet langer! Voor al uw archiverings-, vernietigings- en digitaliseringswerken kunt u vertrouwen op Archives Conseil en zijn 40 jaar ervaring op dit gebied! U kunt contact opnemen met ons team van professionele archivarissen via e-mail op info@archivesconseil.be of ons contactformulier invullen op onze website om een gratis offerte aan te vragen.

Menu